Den 14. april 2020 på Nationalmuseet
Aflyst – gennemføres måske til efteråret
Temadag: Genforening og grænsedragning i din undervisning
Hvordan kan man gøre Genforeningen til en relevant begivenhed for nutiden? Hvordan kan man bruge begivenheden til at undervise i identitet eller mindekultur? Hvad kan man gøre tværfagligt i indskolingen og på mellemtrinnet? Hvilke nye undervisningsmaterialer findes der til emnet?
I anledning af 100-året for Genforeningen og den dansk-tyske grænsedragning inviterer FALIHOS, Grænseforeningen og Clio til en praksisorienteret temadag. Jubilæet vil gennem workshops og oplæg blive gjort relevant for elever i hele landet – nu og i fremtiden.
Tid og sted: Nationalmuseet, 14/4, 2020.
Pris: 250 kr. Gratis for medlemmer af FALIHOS.
Tilmelding via: www.gv@graenseforeningen.dk senest 3/4 2020. Angiv hvilken af de fire workshops, du vil deltage i.
Foreløbigt program:
10.00-10.30: Tjek-in, kaffe og brød
10.30-10.40: Velkomst
10.40-11.10: Fælles oplæg – Identitet i grænselandet
Ved Anne Kristine Prühs
Når man vokser op i et af grænselandets mindretal, er ens hverdag præget af mindst to sprog og to kulturer. Det giver mange oplevelser med i bagagen, både positive og negative. Det første oplæg vil give et lille indblik i den verden.
11.10-12.10: Workshops
Vælg mellem 4 forskellige workshops – se herunder
12.10-13.00: Frokost
Marked med forlag og undervisningsportaler.
13.00-14.00: Genfor-hvad-for-noget?
Ved Simon Ankjærgaard
Alt hvad du behøver at vide om Genforeningen, hvis du ikke føler dig helt sikker på historien.
14.00-15.00: Rundvisning på Nationalmuseet eller workshoprunde 2
Workshops
1) Grænseforeningens undervisningsmaterialer og aktiviteter
Gunvor Vestergaard, Grænseforeningen
Grænseforeningen præsenterer undervisningssiden ”I et grænseland” og undervisningsaktiviteter i forbindelse med jubilæet.
2) Genforeningen for mellemtrinnet
Rasmus Welling, Forlaget Klim
Har din skole booket en af de mange Genforeningskoncerter med Sigurd Barrett og er du i tvivl om, hvad du skal lave med dine elever før og efter? Med udgangspunkt i aktivitetsbogen til ”Sigurd fortæller om Genforeningen” gives en masse praksiseksempler på, hvordan man kan undervise i en lang række fag i indskolingen og på mellemtrinnet – også selvom Sigurd ikke kommer forbi.
3) Grænseland og identitet
Mette Damgaard Jørgensen og Dennis Hornhave Jacobsen, FALIHOS
Med udgangspunkt i en række nye interviewfilm med unge fra mindretallene stilles der skarpt på, hvordan man kan arbejde med identitet i samfundsfag og historie.
4) Historie i tyskundervisningen
Clio
Hvordan kan man inddrage Genforeningen i tyskundervisningen, så eleverne også faktisk får talt tysk?