Interaktiv dokumentar om Rwanda og FN-støtte

I den interaktive dokumentar ‘Rwanda Rising’ skal skoleelever i rollen som FN-udsending beslutte, om man vil investere mest i Rwandas skoler, økonomisk vækst eller forsoning. For hvad er afgørende for at bygge en god fremtid?

”De lever hårdt i Rwanda på grund at krigstraumer, fattigdom, mangel på uddannelse. Du skal kunne sætte dig ind i situationen og vælge, hvad du vil gå ind for, hvordan du kan forbedre Rwanda.”  – Testgruppe fra 9A på Sanderumskolen i Odense, om hvordan de oplever formålet med Rwanda Rising

Hvem vil du støtte?
Johns familie blev slået ihjel under folkedrabet i Rwanda i 1994. Hans kones far deltog i nedslagtningerne. Parret bor nu side om side med gerningsmænd fra folkedrabet. Pasifique er turistguide og arbejder for at tiltrække flere gæster til “landet med de 1000 bakker”. Dusenge er enlig mor, går i gymnasiet og drømmer om at blive journalist.  

I den interaktive dokumentar Rwanda Rising kan skoleelever undersøge de tre rwanderes liv, håb og ambitioner. I sidste ende skal eleverne beslutte, hvordan de mange millioner dollar Rwanda årligt modtager i bistand skal prioriteres. Hvad er vigtigst for at styrke landet og skabe et godt samfund? Er det fred og forsoning? Økonomisk vækst? Uddannelse?

“På hver deres måde kæmper John, Dusenge og Pasifique for en bedre fremtid efter et uhyrligt folkedrab, der slog Rwanda tilbage til år nul. Og det er jo dér, dilemmaet opstår. Vi kan ikke hjælpe alle, og vi kan ikke hjælpe på alle måder. Vi må vælge,” fortæller instruktør og producer på ‘Rwanda Rising’, Thomas Aue Sobol, som tidligere har været medskaber af bl.a. det prisbelønnede Deadline Athen og Deadline Syrien, hvor elever i rollen som journalist undersøger flygtningebørns vilkår.   

For mange er passive tilskuere
Rwanda Rising er lavet til brug for undervisning i 8-9. klasse i fagene historie og samfundsfag. Ambitionen er ikke alene at skabe refleksion over udviklingsbistanden, men også grundlæggende at fremme forståelsen for liv, som er meget anderledes end de danske elevers.

“Med rollespil og interaktivitet forsøger vi at anbringe eleverne midt i historien, anspore dem til at tage stilling – og give dem en følelse af, at deres holdninger betyder noget. Rystende meget skolemateriale og journalistik om udviklingslande foregår efter konservative skabeloner, som gør unge til passive tilskuere til en fjern verden, de ikke magter at forholde sig til.”

Niels Peter Nielsen er digital redaktør hos CLIO Online, der distribuerer den interaktive dokumentarfilm til grundskolen.

“Der bliver lagt op til undren, undersøgelse og aktiv stillingtagen. Vi tror, at materialet vil motivere eleverne til at fordybe sig i de vanskelige dilemmaer, der knytter sig til nutidens Rwanda og udviklingsbistand generelt,” siger Niels Peter Nielsen.

‘Rwanda Rising’ er produceret af produktionsselskabet Planet2030 i samarbejde med Copenhagen Film Company Short & Doc, PortaPlay og (KIT). Projektet har modtaget økonomisk støtte fra Udenrigsministeriets Oplysningspulje og Dansk Journalistforbunds blankbåndsmidler. Fagligt samarbejde med Kirkernes Integrations Tjeneste (KIT).   

Link til Rwanda Rising:
https://rising-rwanda.prtpl.com/index.html#x

Link til Clio Onlines præsentation af materialet
https://portals.clio.me/dk/samfundsfag/emner/internationale-temaer/krige-og-konflikter/folkedrabet-i-rwanda/rwanda-rising/