”Historie & Samfundsfag” er foreningens medlemstidsskrift, der beskæftiger sig med alt, hvad der rører sig omkring undervisning i historie og samfundsfag.

Som medlem af FALIHOS har du adgang til hele arkivet af gamle og nye udgivelser af ”Historie & Samfundsfag”. Du kan læse tidsskriftet online, printe det eller gemme det ved at bruge knapperne under hvert tidsskrift.

Historie & Samfundsfag 1-22 i pdf

Historie og Samfundsfag 4-21 i pdf

Historie og Samfundsfag 3-21 i pdf

Historie & Samfundsfag 2-21 i pdf

Historie og Samfundsfag 1-21 i pdf

4-20 Mobilvenlig pdf

3-20 Mobilvenlig pdf

2-20 – Mobilvenlig pdf

1-20 – Mobilvenlig pdf

 

Historie & Samfundsfag 1-19

 

Historie & Samfundsfag 2-19

 

Historie & Samfundsfag 3-19

 

Historie & Samfundsfag 4-19
Historie & Samfundsfag 1-18

 

Historie & Samfundsfag 2-18

 

Historie & Samfundsfag 3-18

 

Historie & Samfundsfag 4-18

Her kan du finde titlerne på alle artikler bragt siden 1-14, hvor magasinet blev rent elektronisk. De er listet efter titel i alfabetisk rækkefølge med angivelse af bladets nummer til sidst.

#MeToo på skoleskemaet – Ann Bodil Nielsen – 4-18

1000 siders Danmarkshistorie – Aarhus Universitetsforlag – 2-17

2pac lever – Tanker om konspirationsteorier i undervisningen – Niels Peter Nielsen – 3-18

Avislæsning er vores daglige dosis dannelse – Sune Gudmundsson – 3-18

Brug historien: Odense – Stedsbaseret læring i H.C. Andersens Odense – Dennis Hornhave Jacobsen – 1-19

Brætspil om Europa – Anders Engberg, Mister Europa – 4-15

Børn på flugt – Morten Schwarz Lausten, Røde Kors Skoletjeneste – 1-14

Coagmento – Nyt digitalt undervisningsmiddel til samfundsfag – Hjalte Drejer Jørgensen – 4-17

Danmark på Film – Rasmus Welling og Dennis Hornhave Jacobsen – 1-18

Danmark på skoleskemaet –  Nynne Bisbjerg Himmelstrup – 1-18

Danskerne og det europæiske samarbejde – Jens Aage Poulsen – 2-19

Demokratiet – Et spil om politik og den politiske verden – Søren Ravn, Game Tools – 1-16

Den kolde Krig som grafisk facilitering i 9.M – Lars Haakonsen – 4-19

Der er brug for en ny tilgang til historieundervisningen – Julie Hjære Rasmussen, Anna Witten Hjaltason og Anna Mygind Bødker – 4-18

Der er valg til Europa-parlamentet – Grib chancen til at undervise i EU – 2-19

Det unikke læringsrum – Ane Riis Svendsen –  1-15

Detektiv i fortiden og vejen i nutiden – Hanne Fabricius – 1-19

Diskutere og tage stilling i samfundsfag – Leon Dalgas Jensen – 4-16         

Dokumentarfilmfestival for folkeskoler – 4-16

Dommedag Viborg – Grith Henriksen – 4-17

DR gør skolens historie levende –  3-14

Du er flygtning. Hvad gør du? – Morten Schwarz Lausten – 1-19

Elevernes produkt – Ida Halling Andersen – 3-16

Er det din tur – Mette Boritz og Cecilie Wallengren –  2-15

Er du og dine elever klar? – Den nye prøveform i kulturfagene – Rasmus Bergstedt, VIA CFU – 1-16

Et relanceret historiefagNiels Peter Nielsen – 1-16

Europaparlamentsvalg – hvadfornoget? – Maja Lumholtz – 2-19

FALIHOS for folket – Dennis Hornhave Jacobsen – 4-16

Falihos har fået nyt logo – 3-17

Falihos på folkemødet – 3-17

Fanen – Aktuel for unge – Anne-Sofie Rump & Ida Halling Andersen – 3-16

Far hvad er fred – Ditte Svane og Rasmus Welling –  2-15

Fattiggård eller Fjendeland – Et digitaldilemmaspil til den åbne skole – Forsorgsmuseet – 3-15

Fibelforløb – et samarbejde omkring en anderledes måde at arbejde med arkæologiske genstande i undervisningen – Mette Stauersbøl Mogensen – 4-18

FN’s Verdensmål på skemaet – Kim Møller Hansen – 1-19

Forenklede Fælles Mål i historie – hvordan? – af HistorieLab – 4-15

Formandens beretning – 3-17

Formandens årsberetning – Dennis Hornhave Jacobsen – 1-18

Formidling af dansk historie – på prærien i USA – Marianne Frøsig Sørensen – ­ 4-14

Forstå EU – én gang for alle – Greger Bäckman – 2-19

Fortiden i nutiden – 3-16

Få nye vinkler på din undervisning med e-arkivet Samvirke Classic – Signe Krarup – 3-17

Genforeningen 2020 – Grænseland og Identitet – Mette Damgaard Jørgensen – 4-19

Giv ansvaret til den enkelte – Interview med Sascha Qvortrup -­ 2-15

Golden Days Festival 2014 i undervisningen –  1-14

Gratis undervisningsportal – Kathrine Storgaard –  3-14

Griffe, hejrer og ulve – Af Kirsten Rykind-Eriksen, kulturhistoriker, mag.art – 4-15

Historiebrug – Jens Aage Poulsen –  3-14

Historiedetektiverne – et nytænkende museums- og mediesamarbejde – Maria Clement Hagstrup – 3-18

Historieformidling på ny måde –  4-14

HISTORIELÆRERENS DAG 2015 – af Sandra Koch Halskov – 4-15

Historieundervisning til børn – Pia Sigmund –  1-15

Historikeren der valgte rejserne – Anders Bager Eriksen –  2-15

Hvad blev der af tyendet? – af Rikke Lie Halberg, cand.mag. i historie – 4-15

Hvad er en heks? – Line Lolk Brogaard – 4-18

Hvad lærte du i Den Gamle By i dag – Marianne Leth, VIAUC & Marianne Bager, Den Gamle By – 1-16

Hvad pokker er historiske scenarier? – af Jens Aage Poulsen, HistorieLab  – 3-15

Hvem var værst Hitler Stalin eller Mao – Maja Naur –  2-15

Hverdagslivet er samfundsfagets empiri – Louise Lindberg Poulsen – 3-19

Hvordan sætter en ghanesisk ordkunstner identitet på vers? – 3-15

Hvorfor læringsmål? –  af Gina Elisabeth Bach, Ambassadør for historiefaget – 4-15

I dag skal eleverne være med, når historien skrives – 3-16

Interview med Rane Willerslev – Dennis Hornhave Jacobsen og Rasmus Welling – 4-17

It didaktisk design – Jens Andersen-Mølgaard –  1-14

IT og medier i historiefaget – Anders Peter Nielsen – 2-18

Julen falder tidligt for samfundsfagslærere – Anders Peter Nielsen – 3-17

Kan de noget, de digitale læremidler – Anders Peter Nielsen – 3-17

Kan jeg bestemme i EU? – Christian Arnth Jørgensen, Anders Bergmann Krogh og Simon Reenberg – 2-19

KAPOOOW – Tegneserier i historie- og samfundsfagsundervisningen – Morten Bergsøe – 3-19

Katastrofer på skoleskemaet – Louise Kent, Røde Kors – 1-16

Kom med til Ungdomsparlament 2020 – 3-19

Kongens jagtgilde – Janus Clausen – 4-19

Kongerækken fortalt for børn – Camilla Møller Olsen – 1-18

Kontrafaktiske hverdagseksempler i historieundervisningen – af Henrik Smedegaard Larsen – 3-15

Krigen 1864 i historieundervisningen – Jens Pietras –  4-14

Kronik –  af Dennis Hornhave Jacobsen, Falihos – 4-15

Kulturmix – Elever møder kunst fra den islamiske verden – 2-17

Lovlig brug af film i historie og samfundsfag – Rasmus Welling – 1-18

Læring i eksterne miljøer styrker motivationen – af Malene Norup og Carina F. Nielsen – 4-15

Med kameraet i skole – vi vil mere end selfies – Kirstine Schiess Højmose –  1-15

Mennesker på flugt – 2-16

Migrationskonferencen – Dennis Jacobsen – 2-16

Mit nærområde – Christian Arnth Jørgensen – 4-17

Morgendagens verden – Ellen Trane Nørby, minister for børn undervisning og ligestilling – 1-16

National temauge om fællesskab, demokrati og medborgerskab – Nynne Bisbjerg Himmelstrup – 3-17

Newsdesk – 2-16

Nye faghæfter i historie og samfundsfag. Mission Ned i Lix – Christian Arnth Jørgensen og Dennis Hornhave Jacobsen 4-19

Nye Fælles Mål for Historie og Samfundsfag – Dennis Hornhave Jacobsen –  2-14

Nyt digital opgavesystem sætter fokus på interaktivitet i historie og samfundsfag –  4-14

Nyt fra Coagmento.dk – 4-18

Nyt tværnationalt historisk produktionssted – Historiebevidsthed udvikles i en synkron online undervisning – Niels Erik Borges, lektor UCSJ –  1-14

Nyt tværnationalt historisk produktionssted – Historiebevidsthed udvikles i en synkron online undervisning – Niels Erik Borges, lektor UCSJ –  1-14

NÅR VI ARBEJDER MED HISTORIEN, SÅ ER GLEMSLEN STØRRE END HUKOMMELSEN – Interview med Knud Romer – af Dennis H. Jacobsen – 3-15

Om at fortælle historie – Thomas Leth Rasmussen –  4-14

Partidebat 2019 – Mathias Brander – 2-19

Plads til nuancer – Magnus Panduro Juhl – 2-18

POP-UP giver eleverne en stemme i debatten om 1864 – Anne-Sofie Rump –  3-14

Pressefrihed luftangreb og modstandskamp – Ditte Svane og Rasmus Welling –  2-15

På sporet af historien – Maja Lumholtz

Queer Zahrtmann – Nyt undervisningsmateriale om kunst, køn, seksualitet og identitet i et historisk og nutidigt persepktiv – 3-19

Reformationen i et tværfagligt perspektiv – Dennis Hornhave og Astrid Danielsen – 2-17

Rejsby Europæiske Efterskole og valg til EU-parlamentet – Karsten Friis – 2-19

Røde Kors’ nødhjælp som oplevelser – 2-19

Samfundsfag og historie under forandring – Hans Dorf –  2-14

Samfundsfaglig metode i undervisningen – Lasse Jack Lund–Jensen og Martin Graff Jørgensen – 4-19

Se videoklip og udsendelser om 1864 –  1-14

SIGNS: Lær af fortiden for at påvirke fremtiden – Aida Riberholt-Rischel og Kari Astrid Thynebjerg – 3-19

SKAT på skoleskemaet – 3-16

Skjulte Danmarkshistorier – Jeppe Wichmann Rasmussen og Ulrik Vestergaard Jensen – 2-17

Skoleelever laver danmarkshistorie med Historien om Danmark – 3-17

Skolelove og Skolehistorier – Anne Katrine Gjerløff –  3-14

SkoletjenesteNetværk – Ulla Kaspersen –  2-15

Skolevalg –  1-14

Skolevalg – Christian Juul Lent – 3-18

Skrivedidaktik på mellemtrinnet i alle fag –  3-14

Slaveriet og de vestindiske øer som problemorienteret forløb? – Jens Aage Poulsen – 4-16

Som man råber i banken får man svar – Lennart Ravn Heerwagen – 2-18

Styr på samfundet – Benny Jacobsen og Ove Outzen – 2-18

Tanker om formidling af Reformationen for børn – Pia Sigmund – 4-16

Tidsrejsen – historisk bevidsthed gennem leg og fantasi – Ida Andersen & Rikke Halberg – 1-16

TRUTH HUNTER – en interaktiv dramadokumentar – Aida Riberholt-Rischel og Kari Astrid Thynebjerg – 1-19

undersøg.brug.deltag – 2-17

Undervisning i fotografi – Copenhagen Photo Festival – 1-16

Undervisningsforløb – kvit og frir – Tanja Andersen – 2-16

Ungdommens EU-Topmøde i København – Ida Søndergaard Thomsen – 2-19

Unges opfattelse af 2. verdenskrig i tre forskellige lande – Carsten Yndigegn og Klaus Levinsen – 2-17

Velfærd på museum – Undervisnings med perspektiv på Forsorgsmuseet – Ulrik Vestergaard Jensen og Nils Valdersdorf Jensen –  1-14

Velfærdsteknologi som nyt emne i samfundsfag – Niels Erik Borges –  1-15

Vi læser, leger og lærer med historien – Linda Nørgaard Andersen og Ane Riis Svendsen –  4-14

Vi spiste græs – Lise Holm og Morten Schwarz Lausten – 2-17

Visuel undervisning i ulighed – 4-18

Økonomiundervisning mellem natur- og humanvidenskab – Daniel Panduro – 3-19