”Historie & Samfundsfag” er foreningens medlemstidsskrift, der beskæftiger sig med alt, hvad der rører sig omkring undervisning i historie og samfundsfag.
Som medlem af FALIHOS har du adgang til hele arkivet af gamle og nye udgivelser af ”Historie & Samfundsfag”. Du kan læse tidsskriftet online, printe det eller gemme det ved at bruge knapperne under hvert tidsskrift.
Historie & Samfundsfag 1-22 i pdf
Historie og Samfundsfag 4-21 i pdf
Historie og Samfundsfag 3-21 i pdf
Historie & Samfundsfag 2-21 i pdf
Historie og Samfundsfag 1-21 i pdf
Her kan du finde titlerne på alle artikler bragt siden 1-14, hvor magasinet blev rent elektronisk. De er listet efter titel i alfabetisk rækkefølge med angivelse af bladets nummer til sidst.
#MeToo på skoleskemaet – Ann Bodil Nielsen – 4-18
1000 siders Danmarkshistorie – Aarhus Universitetsforlag – 2-17
2pac lever – Tanker om konspirationsteorier i undervisningen – Niels Peter Nielsen – 3-18
Avislæsning er vores daglige dosis dannelse – Sune Gudmundsson – 3-18
Brug historien: Odense – Stedsbaseret læring i H.C. Andersens Odense – Dennis Hornhave Jacobsen – 1-19
Brætspil om Europa – Anders Engberg, Mister Europa – 4-15
Børn på flugt – Morten Schwarz Lausten, Røde Kors Skoletjeneste – 1-14
Coagmento – Nyt digitalt undervisningsmiddel til samfundsfag – Hjalte Drejer Jørgensen – 4-17
Danmark på Film – Rasmus Welling og Dennis Hornhave Jacobsen – 1-18
Danmark på skoleskemaet – Nynne Bisbjerg Himmelstrup – 1-18
Danskerne og det europæiske samarbejde – Jens Aage Poulsen – 2-19
Demokratiet – Et spil om politik og den politiske verden – Søren Ravn, Game Tools – 1-16
Den kolde Krig som grafisk facilitering i 9.M – Lars Haakonsen – 4-19
Der er brug for en ny tilgang til historieundervisningen – Julie Hjære Rasmussen, Anna Witten Hjaltason og Anna Mygind Bødker – 4-18
Der er valg til Europa-parlamentet – Grib chancen til at undervise i EU – 2-19
Det unikke læringsrum – Ane Riis Svendsen – 1-15
Detektiv i fortiden og vejen i nutiden – Hanne Fabricius – 1-19
Diskutere og tage stilling i samfundsfag – Leon Dalgas Jensen – 4-16
Dokumentarfilmfestival for folkeskoler – 4-16
Dommedag Viborg – Grith Henriksen – 4-17
DR gør skolens historie levende – 3-14
Du er flygtning. Hvad gør du? – Morten Schwarz Lausten – 1-19
Elevernes produkt – Ida Halling Andersen – 3-16
Er det din tur – Mette Boritz og Cecilie Wallengren – 2-15
Er du og dine elever klar? – Den nye prøveform i kulturfagene – Rasmus Bergstedt, VIA CFU – 1-16
Et relanceret historiefag – Niels Peter Nielsen – 1-16
Europaparlamentsvalg – hvadfornoget? – Maja Lumholtz – 2-19
FALIHOS for folket – Dennis Hornhave Jacobsen – 4-16
Falihos har fået nyt logo – 3-17
Falihos på folkemødet – 3-17
Fanen – Aktuel for unge – Anne-Sofie Rump & Ida Halling Andersen – 3-16
Far hvad er fred – Ditte Svane og Rasmus Welling – 2-15
Fattiggård eller Fjendeland – Et digitaldilemmaspil til den åbne skole – Forsorgsmuseet – 3-15
Fibelforløb – et samarbejde omkring en anderledes måde at arbejde med arkæologiske genstande i undervisningen – Mette Stauersbøl Mogensen – 4-18
FN’s Verdensmål på skemaet – Kim Møller Hansen – 1-19
Forenklede Fælles Mål i historie – hvordan? – af HistorieLab – 4-15
Formandens beretning – 3-17
Formandens årsberetning – Dennis Hornhave Jacobsen – 1-18
Formidling af dansk historie – på prærien i USA – Marianne Frøsig Sørensen – 4-14
Forstå EU – én gang for alle – Greger Bäckman – 2-19
Fortiden i nutiden – 3-16
Få nye vinkler på din undervisning med e-arkivet Samvirke Classic – Signe Krarup – 3-17
Genforeningen 2020 – Grænseland og Identitet – Mette Damgaard Jørgensen – 4-19
Giv ansvaret til den enkelte – Interview med Sascha Qvortrup - 2-15
Golden Days Festival 2014 i undervisningen – 1-14
Gratis undervisningsportal – Kathrine Storgaard – 3-14
Griffe, hejrer og ulve – Af Kirsten Rykind-Eriksen, kulturhistoriker, mag.art – 4-15
Historiebrug – Jens Aage Poulsen – 3-14
Historiedetektiverne – et nytænkende museums- og mediesamarbejde – Maria Clement Hagstrup – 3-18
Historieformidling på ny måde – 4-14
HISTORIELÆRERENS DAG 2015 – af Sandra Koch Halskov – 4-15
Historieundervisning til børn – Pia Sigmund – 1-15
Historikeren der valgte rejserne – Anders Bager Eriksen – 2-15
Hvad blev der af tyendet? – af Rikke Lie Halberg, cand.mag. i historie – 4-15
Hvad er en heks? – Line Lolk Brogaard – 4-18
Hvad lærte du i Den Gamle By i dag – Marianne Leth, VIAUC & Marianne Bager, Den Gamle By – 1-16
Hvad pokker er historiske scenarier? – af Jens Aage Poulsen, HistorieLab – 3-15
Hvem var værst Hitler Stalin eller Mao – Maja Naur – 2-15
Hverdagslivet er samfundsfagets empiri – Louise Lindberg Poulsen – 3-19
Hvordan sætter en ghanesisk ordkunstner identitet på vers? – 3-15
Hvorfor læringsmål? – af Gina Elisabeth Bach, Ambassadør for historiefaget – 4-15
I dag skal eleverne være med, når historien skrives – 3-16
Interview med Rane Willerslev – Dennis Hornhave Jacobsen og Rasmus Welling – 4-17
It didaktisk design – Jens Andersen-Mølgaard – 1-14
IT og medier i historiefaget – Anders Peter Nielsen – 2-18
Julen falder tidligt for samfundsfagslærere – Anders Peter Nielsen – 3-17
Kan de noget, de digitale læremidler – Anders Peter Nielsen – 3-17
Kan jeg bestemme i EU? – Christian Arnth Jørgensen, Anders Bergmann Krogh og Simon Reenberg – 2-19
KAPOOOW – Tegneserier i historie- og samfundsfagsundervisningen – Morten Bergsøe – 3-19
Katastrofer på skoleskemaet – Louise Kent, Røde Kors – 1-16
Kom med til Ungdomsparlament 2020 – 3-19
Kongens jagtgilde – Janus Clausen – 4-19
Kongerækken fortalt for børn – Camilla Møller Olsen – 1-18
Kontrafaktiske hverdagseksempler i historieundervisningen – af Henrik Smedegaard Larsen – 3-15
Krigen 1864 i historieundervisningen – Jens Pietras – 4-14
Kronik – af Dennis Hornhave Jacobsen, Falihos – 4-15
Kulturmix – Elever møder kunst fra den islamiske verden – 2-17
Lovlig brug af film i historie og samfundsfag – Rasmus Welling – 1-18
Læring i eksterne miljøer styrker motivationen – af Malene Norup og Carina F. Nielsen – 4-15
Med kameraet i skole – vi vil mere end selfies – Kirstine Schiess Højmose – 1-15
Mennesker på flugt – 2-16
Migrationskonferencen – Dennis Jacobsen – 2-16
Mit nærområde – Christian Arnth Jørgensen – 4-17
Morgendagens verden – Ellen Trane Nørby, minister for børn undervisning og ligestilling – 1-16
National temauge om fællesskab, demokrati og medborgerskab – Nynne Bisbjerg Himmelstrup – 3-17
Newsdesk – 2-16
Nye faghæfter i historie og samfundsfag. Mission Ned i Lix – Christian Arnth Jørgensen og Dennis Hornhave Jacobsen 4-19
Nye Fælles Mål for Historie og Samfundsfag – Dennis Hornhave Jacobsen – 2-14
Nyt digital opgavesystem sætter fokus på interaktivitet i historie og samfundsfag – 4-14
Nyt fra Coagmento.dk – 4-18
Nyt tværnationalt historisk produktionssted – Historiebevidsthed udvikles i en synkron online undervisning – Niels Erik Borges, lektor UCSJ – 1-14
Nyt tværnationalt historisk produktionssted – Historiebevidsthed udvikles i en synkron online undervisning – Niels Erik Borges, lektor UCSJ – 1-14
NÅR VI ARBEJDER MED HISTORIEN, SÅ ER GLEMSLEN STØRRE END HUKOMMELSEN – Interview med Knud Romer – af Dennis H. Jacobsen – 3-15
Om at fortælle historie – Thomas Leth Rasmussen – 4-14
Partidebat 2019 – Mathias Brander – 2-19
Plads til nuancer – Magnus Panduro Juhl – 2-18
POP-UP giver eleverne en stemme i debatten om 1864 – Anne-Sofie Rump – 3-14
Pressefrihed luftangreb og modstandskamp – Ditte Svane og Rasmus Welling – 2-15
På sporet af historien – Maja Lumholtz
Queer Zahrtmann – Nyt undervisningsmateriale om kunst, køn, seksualitet og identitet i et historisk og nutidigt persepktiv – 3-19
Reformationen i et tværfagligt perspektiv – Dennis Hornhave og Astrid Danielsen – 2-17
Rejsby Europæiske Efterskole og valg til EU-parlamentet – Karsten Friis – 2-19
Røde Kors’ nødhjælp som oplevelser – 2-19
Samfundsfag og historie under forandring – Hans Dorf – 2-14
Samfundsfaglig metode i undervisningen – Lasse Jack Lund–Jensen og Martin Graff Jørgensen – 4-19
Se videoklip og udsendelser om 1864 – 1-14
SIGNS: Lær af fortiden for at påvirke fremtiden – Aida Riberholt-Rischel og Kari Astrid Thynebjerg – 3-19
SKAT på skoleskemaet – 3-16
Skjulte Danmarkshistorier – Jeppe Wichmann Rasmussen og Ulrik Vestergaard Jensen – 2-17
Skoleelever laver danmarkshistorie med Historien om Danmark – 3-17
Skolelove og Skolehistorier – Anne Katrine Gjerløff – 3-14
SkoletjenesteNetværk – Ulla Kaspersen – 2-15
Skolevalg – 1-14
Skolevalg – Christian Juul Lent – 3-18
Skrivedidaktik på mellemtrinnet i alle fag – 3-14
Slaveriet og de vestindiske øer som problemorienteret forløb? – Jens Aage Poulsen – 4-16
Som man råber i banken får man svar – Lennart Ravn Heerwagen – 2-18
Styr på samfundet – Benny Jacobsen og Ove Outzen – 2-18
Tanker om formidling af Reformationen for børn – Pia Sigmund – 4-16
Tidsrejsen – historisk bevidsthed gennem leg og fantasi – Ida Andersen & Rikke Halberg – 1-16
TRUTH HUNTER – en interaktiv dramadokumentar – Aida Riberholt-Rischel og Kari Astrid Thynebjerg – 1-19
undersøg.brug.deltag – 2-17
Undervisning i fotografi – Copenhagen Photo Festival – 1-16
Undervisningsforløb – kvit og frir – Tanja Andersen – 2-16
Ungdommens EU-Topmøde i København – Ida Søndergaard Thomsen – 2-19
Unges opfattelse af 2. verdenskrig i tre forskellige lande – Carsten Yndigegn og Klaus Levinsen – 2-17
Velfærd på museum – Undervisnings med perspektiv på Forsorgsmuseet – Ulrik Vestergaard Jensen og Nils Valdersdorf Jensen – 1-14
Velfærdsteknologi som nyt emne i samfundsfag – Niels Erik Borges – 1-15
Vi læser, leger og lærer med historien – Linda Nørgaard Andersen og Ane Riis Svendsen – 4-14
Vi spiste græs – Lise Holm og Morten Schwarz Lausten – 2-17
Visuel undervisning i ulighed – 4-18
Økonomiundervisning mellem natur- og humanvidenskab – Daniel Panduro – 3-19