Det mangfoldige klasserum – dilemmaer og udfordringer i undervisningen
I landets klasseværelser sidder mange elever med flygtninge- eller indvandrerbaggrund. Det stiller krav til lærere der skal anerkende og håndtere elevernes forskellighed, mens de samtidig skal undervise i emner, der kan være konfliktfyldte.
Hvilke krav stiller det mangfoldige klasserum til dig som lærer? Hvilke udfordringer kan opstå, og er der bestemte dilemmaer, du som lærer kan befinde dig i? Hvad med dit eget ståsted som lærer? Hvilke for-forståelser bringer du selv ind i klasselokalet, og hvilken betydning har det for din undervisning?
Dette tre-dages-kursus er henvendt til lærere og lærerstuderende, som sammen med kolleger vil søger viden om udfordringer, flerkulturelle ståsteder og mangfoldighed i klasselokalet. Igennem tre dage arbejder vi med forståelse og tackling af mangfoldighed i undervisningen.
Når eleverne fx taler om ’de andre’, hvem mener de så? Hvad gør ’de andre’ anderledes? Samtidig reflekterer vi også over vores egne for-forståelser. Kender vi vores eget ståsted i mødet med elevernes? Er den enkelte elev en del af en mangfoldig gruppe eller en minoritet – og er der forskel? Og hvad med det sprog, vi møder eleverne med i undervisningen? Hvilken betydning har det, når vi opfatter – eller omtaler – elever som ’to-sprogede’ eller ’tørklædepiger’? Vurderer vi dem anderledes, og hvad har det af konsekvens i forhold til kerneopgaven som lærer?
På kurset diskuterer vi cases fra elev- og lærerperspektiv, vi videndeler, tager på besøg i en moske og en synagoge og fra oplægsholdere hører vi om erfaringer og får vi konkrete tips og undervisningsmateriale til den daglige undervisning.
Dato: Torsdag den 24. oktober til lørdag den 26. oktober
Sted: Adm. Gjeddes Gård, St. Kannikestræde 10A, København
Deltagere: Lærere og lærerstuderende
Pris: 900 kr. for lærere, 400 kr. for lærerstuderende, inkl. materialer og ekskursioner.
Tilmelding: https://humanityinaction.wufoo.com/forms/z1kki96c0ba9nt5/
Program:
Torsdag den 24. oktober
09.30 Ankomst, kaffe, croissanter Holbergsalen, Adm. Gjeddes Gård
10.00 Den mangfoldige folkeskole Hvad er udfordringen? Tekla Canger, lektor Kbh Professionshøjskole
11.30 Medborgerskabsundervisning i Folkeskolen Stine Thuge, Mellemfolkeligt Samvirke
13.00 Frokost i Adm. Gjeddes Gård
14.00 Folkeskolen og det omgivende samfund Marco Damgaard, leder, Tingbjerg Skole
15.00 Besøg i Københavns synagoge Samtale med rabbiner Yair Melchior
17.00 Ny elev i klassen: Mathias eller Yousef – fokus på en undersøgelse fra Trygfondens Skoleprojekt 18.00 Aftensmad – buffet
19.30 – 21.00 ”De Fordomsfulde Diplomater” Unge muslimer og jøder om tolerance, sameksistens, viden og gensidige fordomme
Fredag den 25. oktober
09.00 Møde i Moske Samtale med imam Naweed Baig Om troessamfundet og folkeskolen
11.00 Retur til adm. Gjeddes Gård
11.30 Lærerjobbet og Internationale forpligtelser Kristina Helland Randby, specialkonsulent, cand.soc., Institut for Menneskerettigheder
13.00 Frokost
14.00 Sprog og magt Knud Lindholm Lau, forfatter til ”Bare fordi at…” om retorikken i den danske udlændingedebat
15.30 Tarek Omar, forfatter, redaktør Min skole, mine børns skole
Aftenprogram følger senere
Lørdag den 26. oktober
08.30 Ankomst, kaffe, croissanter, Holbergsalen 09.00 Religion, identitet, menneskeret Eva Maria Lassen, historiker
10.00 Tosproget identitet i folkeskolen og ’bærere af anden kultur’ Bergthora Kristjansdottir, PhD, Aarhus Univ.
11.30 ”Ekstrem social kontrol” – præsentation af rapport fra Institut for menneskerettigheder
13.00 Frokost-buffet
14.00 Endeligt programpunkt følger senere
15.00 Tak for nu
Kurset organiseres af HIA, Humanity In Action. HIA er et international tværfagligt netværk der arbejder med undervisning om menneskerettigheder, mindretalsforståelse og personligt ansvar. Læs mere på https://www.humanityinaction.org